LOGO RAJA BUAH PUKUL

LIAN PADUKAN - KING OF BUAH PUKUL.
Simple, Logic, Effective and Practical.


" SENJATA LAPAN, GAYANG LIMA TA' LIAN PADUKAN HILANG DI DUNIA."

http://www.lianpadukan.com/

Wednesday, December 23, 2009

Majlis Adat Melangir Senjata Lian Padukan

Salam, Jumaat - 18 December 2009 / 1 Muharam

Seperti tahun-tahun yang sebelum ini, setiap kali datangnya bulan Muharam ini akan dilangsungkan upacara majlis adat melangir senjata. Dengan kata lain, adat melangir ini merujuk kepada penjagaan senjata.

Rombongan dari Kuala Lumpur melibatkan 2 kereta seraimai 7 orang - Saya, Cikgu Azhar, Cikgu Faizal, Zain, Azli, Mior, Ahmad. Cikgu-cikgu lain tak dapat hadir sekali kerana urusan kerja, majlis perkhawinan, perjumpaan keluarga, maklum lah cuti sekolah. Untuk ahli-ahli pulak untuk mereka yang berminat sahaja. Kami bertolak dalam pukul 10 pagi dari kelana jaya ( berkumpul ). Perjalanan di lebuhraya agak perlahan terutamanya selepas Nilai hingga ke Senawang. Banyak kenderaan di atas jalan dan tempat rehat R&R juga sesak dengan kenderaan berhenti. kami berhenti di Seremban untuk sarapan. Perjalanan di terukan hingga sampai di Johor Jaya, Plentong lebih kurang jam 2.30 petang

Majlis di mulakan dengan sembahyang magrib berjemaah dengan ayahanda guru Hj Hashim. Cikgu Dato' Azmi dari Pahang datang dengan 2 anak muridnya, Cikgu Din Gondrong bersama family dan cikgu-cikgu Lp yang baru khatam tahun ni. Kemudian disusuli dengan bacaan surah yasin dan tahlil untuk arwah guru-guru. Semua yang hadir di jamu selepas itu. Cikgu Azmi telah menghadiahkan tikar2 baru untuk majlis ini.

Pada masa yang sama, pedang adat Lian Padukan, pedang2, sundang, parang, tombak, keris-keris, tekpi dan kerambit di keluarkan untuk memulakan upcara melangir. Pedang Adat Lian Padukan di basuh dahulu diikuti dengan pedang, keris2 dan tekpi lama, dan diikuti dengan senjata yang lain. Senjata2 direndam dahulu dalam air dan digosok. Selepas itu ia dikeringkan pula dengan melalukan senjata pada bara keminyan yang telah di hidupkan terlebih dahulu. Proses yang di lakukan satu persatu. Semau cikgu2 berpeluang untuk sama2 terlibat dalam melangirkan senjata ini. Masa yang ada selepas mengeringkan senjata, ada ahli-ahli yang minta ayahanda guru untuk mandi limau. Satu persatu mereka di mandikan.

Majlis kali ini juga istimewa kerana ada 2 ahli baru khatam ( saudara Mior dan Ahmad ). Mereka ini adalah murid kepada Cikgu Azhar dari gelanggang Kelang. Tahniah saya ucapkan pada Cikgu Azhar atas kejayaan beliau. Cikgu Azhar diberikan perhormatan oleh ayahanda guru Hj Hashim untuk melangir anak muridnya sendiri. Di sebabbkan adat melangir ini berjalan sepanjang malam, makanan juga berjalan juga ( habis ). Isteri cikgu Din Gondrong, Kak Jun turut sama membantu Kak Pi ( isteri ayahanda ) mengoreng mee ( kali kedua ) untuk mereka-mereka ( terlibat melangir pedang ) yang belum sempat makan.

Majlis berakhir lewat, hampir menjelang waktu subuh. Kami berangkat pulang pada esoknya, Sabtu selepas makan tengahari bersama ayahanda.

Tuesday, December 8, 2009

Gelanggang Baru di Bandar Purta, Bertam, Seberang Perai, PP

Salam,

minggu yang lepas ni saya telah dihubungi oleh kawan lama di Bertam. Dia memang belajar Lian Padukan dengan saya selama setahun lebih. walaupun lama tapi dia masih di peringkat jurus dan lian 1. ini disebabkan kesibukan masing2 dan 'timing' tak betul. dia juga antara beberapa ahli LP Pulau Pinang lain yang masih bersama.

Kami cuma menumpang di luar dewan badminton untuk adakan kelas selama ini. dan waktu kelas pun tak menentu. bila saya ade kerja di Penang baru akan ada kelas. Jadi kesian juga ahli2 di penang. kadang2 timimg antara saya dan mereka pun tak kena, ade yg keje syif pada masa tu dan lain2 lagi sebab. Tapi alhamdulliah group penang yg ada ni walaupun sedikit tapi mereka masih lagi minat dan menyokong LP.

So bila kawan saya ni offer untuk adakan gelanggang di Bandar Putra, Bertam, saya pun seronok. malam tu saya ajak ahli2 lain dan survey dewan tu. dewan baru siap dan boleh menampung sekurang2 nya dlm 20 orang.

dengan ahli2 lama yang sedia ada bolehlah bantu saya dalam mengedalikan kelas. kita merancang untuk adakan setiap sabtu malam minggu bermula tahun depan 2010

InsyaAllah saya akan update nanti bila kelas bermula.

Monday, November 30, 2009

World Fighting For Lives Results

Kindly see the link below for the outcome of the WORLD FIGHTING FOR LIVES Events.
InsyaAllah we will do it again next year

http://www.fightingforlives.org/2009/11/world-fighting-for-lives-weekend-2009_28.html

Total WORLD Collection for the 2-day event on the 14-15 November 2009 was
RM 45,856.00

Allhamdulillah.

Hisham_Giant
LIAN PADUKAN
MALAYSIA

Friday, November 27, 2009

Photographs - Kursus Tekpi dan 1001 Tumbuk


Guru Utama Lian Padukan Hj Mohammad Hasyim Bin Hj. Salleh














Monday, November 16, 2009

KURSUS TEKPI DAN HIKAYAT 1001 TUMBUK LIANPADUKAN

Assalamualaikum ,

Allhamdulillah selesai sudah Kursus Tekpi Lian Padukan dan Hikayat 1001 Tumbuk pada 14-15 Nov yang lepas. Kursus yang diadakan untuk ahli, cikgu2 daN juga untuk umum ini juga di langsungkan serentak di seluruh dunia bersamaan dengan program “World Fighting For Lives Weekend 2009” ( www.fightingforlives.com )Ini adalah program / kursus yang di adakan untuk pertama kali nya bersama-sama penggiat seni beladiri LIAN PADUKAN ( www.lianpadukan.com ) di Malaysia dan martial arts lain di seluruh dunia atas nama KEBAJIKAN ( CHARITY ).

Program dan kursus ini di adakan untuk mengutip dana untuk di sumbangkan kepada rumah-rumah anak2 yatim di Malaysia ( Selangor khususnya ) dan rumah anak2 yatim di seluruh dunia di mana kursus2 ini diadakan.

Saya bagi pihak Lian Padukan Martial Arts Academy, Kuala Lumpur ingin merakamkan ucapan terimakasih atas Ayahanda Guru Hj Mohammad Hasyim Bin Hj Salleh ( Yang diPertua Lian Padukan ) kerana kehadiran dan tunjuk ajar beliau dalam menjayakan program ini.

Saya juga ingin mengucapkan terimakasih kepada Cikgu Din Misai ( Pengerusi KL / Selangor ), Cikgu Azhar, Cikgu Boy, Cikgu Faizal, Cikgu Nuraini, Cikgu Azmi dan Cikgu Nasrul atas komitment dan sokongan mereka pada kursus ini. Terimakasih juga pada semua yang hadir dan menjayakan kursus ini.

Jumlah perserta adalah seramai 16 orang. Pembatalan pada hari2 terakhir oleh beberapa peserta agak mengecewakan juga kerana ia menganggu dalam persiapan dalam penganjuran program ini, terutamanya dalam pemilihan tempat kursus. Kalau lebih dari 20 orang, studio Lian Padukan Martial Arts Academy di Gombak tidak cukup besar dan tidak sesuai untuk membuat latihan tekpi. Tapi alhamdulillah semuanya lancar dan di permudahkan oleh Allah s.w.t

Untuk makluman, ini adalah kursus yang diadakan untuk pertamanya kalinya di gelangang Lian Padukan Gombak. Banyak rahsia, petua, langkah dan buah yang dikongsi bersama oleh Ayahanda Guru Hj Hasyim. Semua ini tidak akan dapat diajar dan di ceritakan semasa kelas, oleh itu rugilah mereka yang tak merebut peluang ini. Kursus Tekpi dan Hikayat 1001 Tumbuk telah membuka langkah pertama untuk Lian Padukan Martial Arts Academy..

Maklumbalas yang kami terima juga selepas kursus ini sungguh memberangsangkan dan sangat baik. Maka insyaAllah beberapa lagi kursus-kursus akan diadakan tahun dan kami akan buat yang lebih baik lagi

Akhir kata, nasihat dan kata-kata oleh Ayahanda Guru Hj Mohammad Hasyim :-

Demi Untuk mencapai “KEPUASAN” segala apa yang dilakukan mestilah dengan penuh “KEIKHLASAN”, maka dalam “LIAN PADUKAN” setiap “LATIHAN” walaupun penuh dengan “KEGANASAN”, KEPANTASAN” dan “KEKERASAN” tapi itulah tanda dan makna “KEIKHLASAN” mengajar dan belajar. Kalau nak belajar lembut-lembut itu bukan “LIAN” tapi “TARIAN”.

KITA SEMUA HENDAKLAH IKHLAS
JANGAN WAS-WAS BARULAH PUAS…..

Wednesday, November 11, 2009

2 DAYS TO GO - Update Kursus Lian Padukan - World Fighting for Lives

Salam everybody,

see update on World Fighting For Lives event. 2 days to go.

All details for his event have been updated on the website:

http://www.fightingforlives.com/pb/wp_9573dffa/wp_9573dffa.html

http://www.youtube.com/watch?v=olljroUdtRA

Tuesday, October 6, 2009

WORLD FIGHTING FOR LIVES WEEKEND 2009

Dear All,

Kindly see update from WORLD FIGHTING FOR LIVES WEEKEND.
SILAT LIAN PADUKAN with Guru Utama, Hj Mohamed Hasyim Bin Hj Salleh.

KURSUS TEKPI LIAN PADUKAN AND HIKAYAT 1001 TUMBUK, in November 14 and 15 , 2009, Kuala Lumpur, MALAYSIA. ( see previous posting ).


http://www.youtube.com/watch?v=vVPF8lF_cTc

** Sebahagian yuran akan di sumbangkan kepada rumah anak2anak yatim di Selangor **

Friday, October 2, 2009

KURSUS TEKPI LIAN PADUKAN DAN KURSUS HIKAYAT 1001 TUMBUK

KURSUS LIAN PADUKAN

KURSUS - HIKAYAT 1001 TUMBUK
KURSUS - TEKPI LIAN ADUKAN
---------------------------------------------------------------------------------
In conjuction with ‘WORLD FIGHTING FOR LIVES WEEKEND’
on the 14 – 15th November 2009 ( www.fightingforlives.com )

( For the first time ever, martial arts events will be held simultaneously across the world to raise money for children in need. The events will be held by respected martial arts instructors worldwide ).

Guru Pengajar : Tuan Haji Mohammed Hasyim Bin Hj Salleh
Guru Utama Silat Lian Padukan Malaysia


Tempat (Venue) : Lian Padukan Martial Arts Academy
( Studio LP atau Dewan Gombak Setia )
www.LIANPADUKAN.com

Tarikh (Date) : 14 – 15 November 2009, Sabtu & Ahad
Yuran Bukan Ahli : RM 250 /-
Yuran untuk Ahli : RM 200 /-
Pakaian : Baju Silat Sendiri ( Berwarna Hitam Sahaja )
atau T-Shirt / Tracksuit ( berwarna hitam )

1. Kursus Hikayat 1001 Tumbuk
• Pengenalan Tumbuk, Penumbuk dan Bertumbuk
• Asas dan Pengunaan Tumbuk
• Asas dan Pengunaan Penumbuk
• Asas dan Pengunaan Bertumbuk
• Cara Masukkan Penumbuk
• Cara Mengeluarkan Penumbuk

2. Kursus Tekpi Lian Padukan
• Pengenalan dan Asas Pengunaan Tekpi
- Cara pegang, hayunan dan pengunaan
• Cara mempertahankan serangan tekpi
• Cara menyerang menggunakan tekpi
• Cara bertempur dengan musuh bersenjata
• Belajar Lian Tekpi sebelah dan Tekpi Dua Belah

Any Inquiry please contact – Hisham at sambicep@hotmail.com or 016-702 7449
( Pendaftaran awal di perlukan )

Monday, August 3, 2009

Demo Hari Pahlawan Melaka, Seni dan Inspirasi








1 Ogos, Dataran Pahlawan, Banda Hilir, Melaka

This 2-days event was jointly organized by the state of Melaka, Silat Cekak Melaka. The theme was 'Pahlawan Melaka, Seni dan Warisan '.

Silat Lian Padukan Malaysia was invited by the organizer through our representative in Melaka, Cikgu Boy. Silat Lian Padukan was invited because the organizer wanted a 'buah Pukul' silat demonstration. They have other silat presentation but not 'buah pukul', so that is where Lian Padukan comes in. Although they gave us one weeek to prepare, cikgu Boy and I manage to get a few members from KL and Melaka to do the demonstration. For your information, we have no plan and time to pratice so as usual we just do what we normally did during our training.

So representing KL were Zani, Fauzi, Fahmi, Harith ( my son ) and myself. Cikgu Boy has 2 of his student joining him.

Alhamdulillah ( God is Great ) when we reach there at around 1pm, we saw Cikgu Nigel Sutton ( Cikgu Khatam Lian Padukan from Penang and UK )with his students ( from England )performing Tai Chi for the event. This was so unexpexted and a blessing for us. We have not enough members to demo. This has gave us advantage. Cikgu Nigel students also study Lian Padukan with him. Cikgu Nigel asked permission for both his Uk students join in during Lian Padukan demonstration. This showed how spontaneous Lian members are to blend in and the relationship between us (cikgu-cikgu). Fantastic...!

Advantage during the demo because, It shows that;

1- Lian Padukan is International.( we have 2 'mat salleh' in our squad )
2- Lian Padukan is open to ALL ( my son is 9 years old, teenages and adults of different races ).
3- Lian Padukan is simple and effective ( easy to learn and practical )

We started off with Jurus 1 till jurus 4, then individually every one of us performed Lian solo and sparing session.

Overall we did quiet well, all of us did our part, same goes to both the English guys. We have good response and feedback from the audience and organizers. I was even approched by a lady from Australia, who was impressed by our performance. She wanted her daughter (Judo instructor) to learn this art.Not bad!!! Silat Lian Padukan family will grow, insyaAllah.

We end our Melaka visit with a trip to Umbai Ikan Bakar with Cikgu Boy.
Again my sincere thanks and love to Zaini, Fauzi, Fahmi and Harith. All the best to Cikgu Boy and Cikgu Nigel and their students.

Lastly, my thanks to our Grandmaster, Guru Hasyim for his blessing and teaching.

Wednesday, July 15, 2009

Majlis Khatam Lian Padukan 11 Julai 09


















Tamat sudah majlis Khatam Istiadat Lian Padukan di rumah adat LP di Taman Johor Jaya. Sungguh meriah dan seronok sekali majlis khatam kali ini. Ramai yang komen dan beri pandangan bahawa Khatam kali ini yang paling meriah dan 'happening'...

( For my English speaking friends, 'khatam' is known also as "Graduation" in this context. Normally held every 3-4 years. After gone through all the syllbus students are selected to be khatam. For this occasion a total of 14 students will endure the final test / ritual of khatam. Guru Utama Lian Padukan is Guru Hashim ( wearing gold color 'malay tradisional costume'). I am in blue besides him. The other two are Guru Pak Raja Ali ( Silat Gayang Lima ) and Guru Pok Yee ( Silat Gerak Lian ) all are from the 'Buah Pukul' lineage. see Top photo )

Seramai 14 orang yang khatam, 10 dari johor dan 4 dari KL. Peserta termuda ialah saudara Azam Abdullah dari kl ( 19 tahun ) dan peserta wanita tunggal ialah Pn Nuraini Abdullah.

Rombongan dari KL / selangor adalah seramai 30 orang. Trip kali ini kami menggunakan kereta masing2. Kami konvoi bersama2. Alhamdulliah Hotel yg kami menginap juga memberi pakej yg murah dan sangat dekat dgn rumah Guru Hashim.

majlis berjalan lancar pada kedua2 hari. cuma hujan renyai2 di awal pembukaan majlis tapi sekejap sahaja. Kata pak Yusof yg membaca doa pd majlis itu, ini adalah hujan rahmat. Majilis dirasmikan oleh Penghulu Mukim Plenton - En Khairun Nizam ( beliau mewakili YB Halim - ADUN Putriwangsa. Tetamu yang hadir adalah pak Raja Ali ( Guru Utama Gayang Lima ), Pok Yee ( guru utama Silat Gerak Lian, Pahang ), En Mohamed Salleh Hassan -Silat Peradin Cimande, Pengerusi PESAKA Johor ( Hj Hashim Harun ), Timbalan YDP Lian Padukan - Tuan Hj Mohamed Salleh.

Persembahan dari wakil2 Gerak Lian, Peradin Cimande, peserta2 khatam dan Cikgu2 senior LP. Bukan senang nak bawa berjumpa cikgu-cikgu dari aliran buah pukul ini. Ini adalah kali pertama Majlis Khatam Lian Padukan kami menjemput guru2 dari airan yang berbeza. Akan datang kami akan menjemput lebih ramai lagi. InsyaAllah atas usaha bersama2 Guru2 ini Lian (aliran buah pukul)akan bersatu.

Tuesday, July 7, 2009

youtube video from Finland

Hi Guys,

see this link. My friend compiled and sent it to me.

http://www.youtube.com/watch?v=HthvUu5CtIs

Regards,
Sam

Tuesday, June 30, 2009

A new friend from Finland


Saturday, 27th June 09

I met a new friend from turku, Finland this weeked, Dr Parvez Alam. He was here for a symposium in Shah Alam.

we met on the internet through http://www.silat.tv/profile/HishamGiant

He has experienced with Filipino Martial arts for more than 10 years and some silat styles from various gurus in Europe.

Besides the seminar, he also came here to donate some money to a few orphange houses in shah alam, klang and Gombak. Dr Alam is the founder of www.fightingforlives.com in Finland. He organized a seminar, courses on martial arts with the respective gurus and charge a fee for the participants. The fees are then use to donate to charity. simple.

With the limited time we have, I brought him to Rumah Anak Yatim Nurul Qana'ah in seri Gombak, introduce him to Cikgu Jamaludin from Silat Sendeng in Bentong and also met with Cikgu Din Misai in Selayang ( Chairman Selangor LP ).

" Setiap niat dan usaha yang baik pasti Allah akan berikan kan jalan untuk ke arah situ.." itulah kata2 Pn Zainab dari Pengetua Rumah Anak Yatim Nurul Qana'ah.

Kebetulan memang Lian Padukan Academy ada rancangan untuk mengajar anak yatim di sekitar Gombak sebelum ini cuma langkah kami tersangkak-sangkak dan dengan kesibukan kerja kami yang ada maka niat kami semua makin jauh.

Alhamdullilah, dengan langkah pertama kami ke rumah anak yatim dan lihat sendiri keadaan mereka dan kesungguhan dan semangat Pn Zainab membuatkan kami menawarkan diri untuk mengajar anak-anak yatim Nurul Qana'ah. ( perbincangan susulan akan di buat ).

Banyak informasi yang dapat dari Dr Parvez Alam mengenai perkembanagan silat di luar. insyaAllah Lian Padukan akan terus berhubung dengan beliau dan berkenalan dengan lebih ramai lagi guru2 silat di Eropah, America dan Asia. Sudah sampai masa kita berkembang ke luar negara dari segi persahabatan dan persilatan.

A friend of mine said " Lesson learned was, MAKING FRIENDS IS A LOT MORE FUN AND PRODUCTIVE than letting your ego take over and make enemies".



Friday, June 26, 2009

Gambar Grading Pahang

Salam untuk Semua,

Posting kali ini adalah dari Lian Padukan Pahang. Tahniah dan syabas kepada Cikgu Kamal Pahang yang telah berjaya mengadakan Majlis Grading Lian Padukan beliau di Dewan Al-Ghazali SMK Chanis, Muadzam Shah, Pahang pada 29 Mei 2009. Seramai 21 orang murid/ ahli telah berjaya melepasi tahap pencapaian Jurus dan Lian.

Majlis yang telah di rasmikan dan di hadiri sendiri oleh Ynag Di Pertua dan Guru Utama Lian Padukan iaitu Tn Hj Mohamed Hasyim Bin Hj Mohamed Salleh. Cikgu Hasyim di bantu oleh saudara Jefry dari Johor Bahru.

Tahniah sekali lagi kepada Cikgu Kamal yang telah berusaha dan mengembangkan Silat Lian Padukan di Pahang. ( Cikgu Kamal memakai baju putih bersama Cikgu Hashim ).
*** syok tengok gambar budak2 sparing














































,


.


.


.